In de wereld van stichting Move zien we drie grote problemen voor kinderen en jongeren: toenemende kansenongelijkheid, groeiende verdeeldheid in de samenleving en weinig kennis over burgerschap. Deze problemen beïnvloeden elkaar en hebben een grote impact op een jonge groep mensen.
Bekijk hier onze projectenIn Nederland is sprake van een steeds grotere afstand tussen de verschillende sociale klassen. Er is in Nederland een groeiende kloof tussen arm en rijk, jong en oud, en praktisch en theoretisch opgeleid. De plek waar je wieg staat bepaalt nog te vaak wat je kansen zijn. Er is een groeiend probleem in kansengelijkheid tussen jongeren en kinderen uit wijken waar veel armoede is en kinderen en jongeren die leven in wijken waar weinig tot geen armoede is. Die groeiende ongelijkheid begint onder andere in het onderwijs.
Door middel van de unieke samenwerkingscombinatie tussen studenten, kinderen en scholen proberen wij de afstand tussen de verschillende sociale klassen te verkleinen.
Een grotere afstand tussen verschillende groepen mensen is ook zichtbaar in het gebrek aan verbinding: zowel buiten als binnen het klaslokaal. Groepen leerlingen komen elkaar steeds minder tegen, en zijn vooral gesegregeerd naar het opleidingsniveau van de ouders. Dit probleem wordt steeds groter, waardoor kansenongelijkheid en verdeeldheid weer toenemen.
Wij ontzorgen scholen door hen goede kwaliteit burgerschapsonderwijs aan te bieden waarbij kinderen en jongeren leren hun bubbels te doorbreken en zich actief in te zetten voor hun omgeving. Zo dragen wij ons steentje bij aan het vergroten van kansengelijkheid en gaan we polarisatie tegen.
Stichting Move ziet in burgerschapsonderwijs een mogelijkheid om bij te dragen aan het verkleinen van zowel kansenongelijkheid als polarisatie. Burgerschapsonderwijs is een manier om het cultureel en sociaal kapitaal van kinderen en jongeren te vergroten – een voorwaarde voor het vergroten van kansengelijkheid.
Het verkleinen van armoede is namelijk niet genoeg; juist het vergroten van cultureel en sociaal kapitaal bij kinderen en jongeren kan hen al vroeg helpen hun netwerk en perspectief te verbreden en kansen buiten hun gebaande pad te verkennen. Burgerschapsonderwijs is ook een manier om polarisatie tegen te gaan. Kinderen en jongeren kunnen via burgerschapsonderwijs in aanraking komen met mensen van verschillende achtergronden. Scholen zijn bij uitstek de plaats waar jongeren moeten leren omgaan met verschillen. Wanneer daar minder gelegenheid toe is, kan het onderwijs hen maar beperkt voorbereiden op een pluriforme en democratische samenleving. Burgerschapskennis is dus van groot belang om eigen bubbel te kunnen doorbreken.
Wil je meer weet over onze missie? Lees ons meerjarenplan.
In onze verandertheorie (theory of change) is te zien hoe wij geloven dat we met de Move-projecten verandering teweeg kunnen brengen. Om bij te dragen aan onze missie hebben we drie stakeholders gekozen die we in beweging willen krijgen: scholen, studenten en maatschappelijke organisaties. Elke stakeholder heeft een eigen veranderpad dat naar de visie leidt.
Met onze leerlijn van maatschappelijke projecten ontdekken kinderen en jongeren van 10 tot 16 jaar welke talenten zij hebben en hoe zij die kunnen inzetten in de maatschappij. Zij leren daarbij van elkaar, ondersteunen elkaar en dragen eigenaarschap over de zoektocht naar hun eigen talent. Dankzij de leerlijn kunnen kinderen en jongeren op meerdere momenten in hun schoolcarrière en op verschillende plekken in actie komen met Move. Daarmee waarborgen wij de duurzaamheid van onze projecten.
In vijftien jaar is Move gegroeid van een studenteninitiatief naar een landelijke stichting met maatschappelijke projecten in veertien steden verdeeld over zeven hubs. We werken samen met scholen, studentenverenigingen en maatschappelijke partners door het hele land. Met vier van onze collega-organisaties hebben we de samenwerking bestendigd door de oprichting van het Samenwerkingsverband Kansengelijkheid & Burgerschapsonderwijs (SKB). Zo maken we niet alleen, maar samen impact.
Het Samenwerkingsverband Kansengelijkheid en Burgerschap (SKB) is in 2020 opgericht door stichting Move om samenwerken voor meer impact in de maatschappelijke sector vanzelfsprekend te maken. Inmiddels is het SKB een volwaardig samenwerkingsverband. De oprichtingspartners JINC, Petje af, Jong Ondernemen, Stichting Nederlands Debat Insituut en Stichting Move hebben op o.a. de Ariënsschool in Utrecht, de Waalse School in Rotterdam en Melanchthon Wilgenplaslaan in Rotterdam een gezamenlijk en aansluitend projectaanbod uitgevoerd.